news

פרס נובל בפיזיקה לשנת 2018 הוענק על המצאות פורצות דרך בתחום פיזיקת הלייזרים. חציו האחד Optical , של הפרס הוענק לחוקר ארתור אשקין על מחקרו בפיתוח פינצטה אופטית (מלקחיים אופטיים וישומים בתחום הביולוגיה. חציו השני של הפרס הוענק לחוקרים ג'ראר מורו ודונה סטריקלנד (tweesers על השיטה שפיתחו ליצירת פולסי לייזר אולטרה קצרים בעוצמה גבוהה.
סטריקלנד קיבלה את הפרס על עבודת המחקר הראשונה אשר פירסמה, בעודה סטודנטית של מורו, והיא האישה השלישת אשר זוכה בפרס נובל בפיזיקה.


בראיון ל"כאן ב" הוסיף פרופסור מוטי שגב מהפקולטה לפיזיקה בטכניון כי תרומתו של ארתור אשקין לתחום הלייזרים הינה נרחבת מאוד ולא בכדי הוענק לו פרס הארווי היוקרתי בטכניון בשנת 2004 , "על תרומתו המחקרית לשליטה על תנועת חלקיקים בעזרת כוחות אופטיים ועל המצאת המלקחיים האופטיים”. עבודתם של ג'ראר מורו ודונה סטריקלנד למעשה שברה פרדיגמה בתחום הלייזרים ואיפשרה פיתוח של לייזרים בעוצמה גבוהה ובפולסים קצרים, אשר לא היו אפשריים עד לפיתוח זה. בטכניקה אשר פיתחו מורו וסטריקלנד נעזרים פרופסור אורן כהן ופרופסור שגב בפקולטה לפיזיקה, כמו גם קבוצות מחקר נוספות בטכניון. פרופסור אריאל קפלן, חוקר בפקולטה לביולוגיה בטכניון, משתמש בפינצטה אופטית, המצאתו של ארתור אשקין, במחקרו בתחום הביופיזיקה.


- ההכרזה על הזכיה בפרס הנובל

- ראיון עם פרופסור מוטי שגב

- ידיעה באתר "מדע גדול בקטנה" בדבר הזכייה