news

נתן רוזן

הפקולטה מציינת החודש 25 שנים ללכתו של פרופ' מחקר אמריטוס נתן רוזן, ראש המחלקה הראשון של פיזיקה בטכניון ב1952 ואשר שדרג את הטכניון ממכללה טכנית לאוניברסיטת מחקר מהמעלה הראשונה. רוזן נולד בברוקלין, ניו יורק, ארה"ב בשנת 1909.

 

בשנת 1932 סיים נתן רוזן דוקטורט בM.I.T בהדרכת פרופ' ג'ון סלייטר (John Slater) ובשנים 1934 עד 1936 היה לאסיסטנט של אלברט אינשטיין במכון ללימודים מתקדמים בפרינסטון. ב1935 כתב עם אינשטיין ופודולסקי את המאמר הידוע כפרדוקס EPR אשר הניח את היסודות לתורת האינפורמציה והתקשורת הקוונטית. באותה שנה פירסם עם אינשטיין מאמר מכונן נוסף אודות גשר אינשטיין-רוזן, על בסיסו התפתח המושג של חור תולעת ביחסות הכללית. הגישה המחקרית הביקורתית והמעמיקה של רוזן היוותה גם תרומה משמעותית להתפתחות התיאוריה אודות גלי הכבידה, אותם גלים מסתוריים שבסופו של דבר נמדדו לראשונה בספטמבר 2015, והקושיות אשר העלה בנוגע למהותם הפיזיקאלית תרמו רבות להבשלת המחקר בנושא.

 

נתן רוזן תרם תרומות יסודיות לתורת הקוונטים ולתורת היחסות הכללית. ממניחי היסודות לעולם הטבע וההנדסה במדינת ישראל, וממייסדי האקדמיה הישראלית למדעים, האגודה הישראלית לפיזיקה (אשר כיהן כנשיאה בשנים 1955 - 1957) והאגודה הבינ"ל ליחסות כללית וגרביטציה (כיהן כנשיאה בשנים 1974 - 1977). חתן פרס ויצמן למחקרים במדעים (1968) מדויקים ופרס מחקר ע"ש מיכאל לנדאו (1975).

 

רוזן נפטר ב18.12.1995 בחיפה היה חוקר פעיל עד ימיו האחרונים. בין תלמידיו פרופ' מחקר אמריטוס אשר פרס (1934 – 2005) ופרופ' אמריטוס יהושע זק. פרופ' פרס אמר בדברי ההספד על נתן רוזן "מי שזכה להכיר את נתן באופן אישי יזכור תמיד את טוב לבו, צניעותו, יושרו וחוש ההומור העדין שלו".

 

פרופ' אמריטוס אלכס גורדון, פרופ' אמריטוס בפיזיקה באוניברסיטת חיפה ובמכללת אורנים ובוגר הפקולטה, פרסם לאחרונה כתבה אודות נתן רוזן באתר "יקום".

הנכם מוזמנים להמשיך לקרוא אודותיו באתר הפקולטה בעמוד לזכרו ובתולדות הפקולטה ובידיעה בדבר מותו ב New York Times.