news

הפרס הוענק על תגליות פורצות דרך הנוגעות לאחת התופעות האקזוטיות ביותר ביקום, חורים שחורים.


האקדמיה המלכותית השוודית למדעים הכריזה על הענקת פרס הנובל בפיזיקה לשנת 2020, חציו העונק לרוג'ר פנרוז (Roger Penrose, University of Oxford, UK) "על התגלית כי חורים שחורים הם תוצר ישיר של תורת היחסות הכללית", וחציו העונק לריינהרד גנזל (Reinhard Genzel, Max Planck Institute for Extraterrestrial Physics, Garching, Germany and University of California, Berkeley, USA) ולאנדראה גז (Andrea Ghez, University of California, Los Angeles, USA) "על הגילוי של עצם קומפקטי על-מאסיבי במרכז הגלקסיה".

 

רוג'ר פנרוז הראה כי תורת היחסות הכללית מובילה להיווצרותם של חורים שחורים. גנזל וגז גילו כי עצם בלתי נראה ועל-מאסיבי מכתיב את מסלולי הכוכבים במרכז הגלקסיה שלנו. חור שחור על-מאסיבי הוא ההסבר היחיד המתאים לתופעה.

 

 

דיקן הפקולטה אהוד בכר התראיין ב "i24 NEWS" וב"כאן ב'" בנוגע לפיזיקה שמאחורי הזכייה בפרס: "שניים מהזוכים השנה קיבלו את הפרס על זה שהם בעצם עקבו אחר החור השחור המאוד מאסיבי (במרכז הגלקסיה שלנו), כמה מיליוני פעמים יותר מאסיבי מהשמש שלנו, ואנחנו נוטים להאמין שבכל גלקסיה יש באמצע חור שחור ענק כזה. פנרוז, החצי השני של פרס נובל, בעצם הניח את המסד התאורטי של חורים שחורים, שוב, על בסיס תורת היחסות הכללית של איינשטיין, הוא הכליל מאוד את העבודות שהיו לפניו ודיבר על מה שאנחנו קוראים הסינגולריות, זה אותו אזור שם במרכז של החור השחור שהכל בו מתפוצץ. גם התאוריה תומכת ומנבאת את קיומם של חורים שחורים וגם התצפיות האסטרונומיות נותנות לנו יותר ויותר עדויות שהגופים האלה באמת קיימים."

 

- ההכרזה על הזכיה בפרס הנובל:
https://www.nobelprize.org/prizes/physics/2020/press-release/

 

ראיון עם עדי נאסר ברדיו "ש-שמס" (ערבית):
קישור - ashams.com

 

- ראיון עם פרופ' אהוד בכר ב"כאן ב'":
https://www.ifatmediasite.com/VT/Trans.aspx?ID=10204573&CID=102234

 

- ראיון עם פרופ' אהוד בכר ב“i24NEWS”:
https://www.facebook.com/calev.bendavid/videos/10159004076334853